Site icon Midirushmedia

Hvad er Mobile-First og hvad betyder det?

Mobile first

Flere og flere besøg på hjemmesider kommer fra Mobil telefoner. Mobile-First Indeksering, er skabt af Google for at gøre oplevelsen på nettet bedre for mobilbrugere. 

Mobile-frist er vigtigt og skal tages seriøst

Du kan finde meget snak om Mobile-First lige nu og det er der naturligvis en rigtig god grund til. Mobile-First er nemlig et led i Googles seneste indsats for at gøre internettet mere mobilvenligt.

Vi ved at der er en række spørgsmål omkring, hvad det egentlig betyder for dit website. Mister man vores placering i forhold til vores konkurrenter eller hvad kan jeg gøre for at imødekomme denne udfordring? – Alt det vil vi forsøge at give et svar på her.

 

Hvad er Mobile-First Indeksering?

Selve begrebet er i princippet ret enkelt. Det betyder nemlig, at det fra nu og fremadrettet er mobil versionen af dit website der bliver udgangspunktet for, hvad Google læser og inkluderer i deres søgeresultater. I store træk bliver derfor det også din mobile hjemmeside, som Google benytter til at afgøre din placering.

Ved at overvåge de bots, som Google bruger til at læse din hjemmeside, vil du også kunne se en ændring i trafikken fra Googlebot Smartphone, og at dine cached resultater på Google pludselig har ændret sig til den mobile version af websitet.

Samtidig kaldes initiativet “Mobile-first”, netop fordi det ikke er et mobile only, men blot i prioritering af mobilversionen af websites. Det betyder i praksis at hvis dit website ikke er mobilvenligt, vil Google stadig inkludere din desktop udgave i deres resultater. Men som mange allerede nu er bekendte med, har ikke-eksisterende mobilvenlighed en ret negativ effekt på dine placeringer, og du vil derfor formentlig blive rangeret under dine konkurrenter, som sidder med en bedre og mere tilpasset mobilvenlig hjemmeside.

Hvad betyder det for mig?

Hvis du vil være helt sikker på ikke at blive ramt af “Mobile-first” opdateringen er det en god idé af undersøge følgende:

 

Har du et responsive website?

 

Hvis dit website er responsive og alt indholdet på sitet er identisk med din desktop version, inkl. sidetitler m.m., har mobile-first initiativet ikke den store betydning for indekseringen af dit indhold – og dermed heller for ikke dine placeringer på Google.

Har du et selvstændigt mobil site?

 

Hvis dit website har en anden version, som er lavet specielt ti mobilvisning, vil du virkelig kunne mærke en helt afgørende forskel, da indhold, backlinks og sidetitler, oftest ikke er betragtet som vigtige på de selvstændige mobile sites. 

 

Bør jeg ændre mit website i forhold til ”Mobile-First Indeksering”?

Det første step er at finde ud af, om du har et selvstændigt mobilt website site eller om det er et responsive website. For her kan forskellen være stor. Mobile-First stadig er relativt nyt og som gradvist udrulles, så der er ingen grund til at gå i panik.

Når det så er sagt, er det vigtigt at understrege at man altid bør tjekke, om sitet er optimeret i forhold til din side hastighed på mobile enheder, prioritering af billeder og evt. andre dynamiske elementer er optimeret til mobile brugere, og dermed giver en god brugeroplevelse. Du bør skrive dig bag øret, at med Mobile-First Indexing vil indhold, som er skjult via f.eks. expands, tabs, eller fordi der ikke er plads nok, ikke blive betragtet som anderledes end synligt indhold. 

Læs også: Det er indsatser indenfor alle aspekter der giver gode SEO-resultater

 

Gode råd til hvad du kan gøre for at undgå nedrykning?

Er du indehaver af et responsive website, og kan du følge disse punkter, så er du godt på vej til at undgå nedrykning i Google:

  • Dine grafiske elementer bør aldrig fylde for meget på skærmen
  • Foretag et hastighedstjek og en hastighedsoptimering af sitet
  • Undersøg brugeroplevelse
  • Kontrollér, at dine titler og descriptions ikke er for lange
Exit mobile version