En klar online marketing strategi er vigtig

Hvad er fordelen ved at have en solid online strategi

En klart defineret online strategi er en vigtig disciplin at mestre, da det er afgørende for din forretnings udvikling. Med andre ord er det super vigtigt, at dine kunder ved hvem du er, og hvad din virksomhed tilbyder. Markedsføring er dog ikke en enstreget disciplin og derfor kan den består af rigtig mange forskellige faktorer.

I dette indlæg kan du blive klogere på online markedsføring og hvorfor så mange små virksomheder vælger netop denne disciplin.

 

 Kundernes adfærd

 

Langt de fleste mennesker er på internettet flere gange dagligt.  Det giver naturligvis virksomheder en mulighed for at annoncere for deres produkter gennem online markedsføring og dermed rammer forbrugerne der, hvor de alligevel bruger en masse tid.

Online markedsføring giver gode muligheder for, at din virksomhed kan målrette sin kommunikation til den rette målgruppe. Derudover kan du nemmere måle, hvor mange der ser din markedsføring, end du kan ved markedsføring, der ikke er digital.

Der er rigtig mange forskellige former for online og digital markedsføring, og mulighederne er ubegrænsede.

Måske bruger du dem allerede i din egen virksomhed, og ellers giver vi dig her inspiration til, hvilke du kan overveje at gå i gang med.

 

Hvad er kundernes købsmotiv? 

 

Hvorfor køber dine kunder dit produkt? Svaret er naturligvis meget forskelligt og afhænger i høj grad af hvilken branche du befinder dig i. Måske sælger din virksomhed BtC produkter eller serviceydelser, men det kan også være at jeres produkter bliver afsat til virksomheder. Hvis din virksomhed eksempelvis sælger plakater til private, kan man med fordel kigge lidt på hvad årsagen til at købe en plakat kunne være.

 Der findes to overordnede købemotiver:

  • det rationelle købemotiv
  • det sociale købemotiv

 

Det rationelle købemotiv

 

Det rationelle købemotiv er baseret på fornuft. For af holde os til det ovenstående eksempel kan man købe plakater fordi man helt konkret mangler noget udsmykning på væggen. Efterfølgende går man måske på nettet og finde den billigste plakat man kan finde, som passer til den øvrige stil i stuen – uden at tage højde for andet end pris og måske også farver og motiv.

De 4 sociale købsmotiver

 

Når an kigger på de sociale købsmotiver, handler det ikke i samme grad om rationalitet og funktionalitet. Her er i stedet tale  om sociale motiver, hvor kunden tænker meget over hvilken opfattelse købet kan have på andre – og det er faktisk langt vigtigere end vi rent faktisk forestiller os. Hvis vi eksempelvis kun køber picassoplakat, vil motivet ofte sige rigtig meget om hvilken socialgruppe vi gerne vil tilhøre og det bagvedlæggende købsmotiv vil ofte være snob motivet.

Som hovedregel kan vi opdele de sociale købsmotiver i 4 grupper:

  • Bandwagon-motivet
  • Snob-motivet
  • Veblen-motivet
  • Thrifty-motivet

 

Bandwagon

Dette købsmotiv er drevet af at andre også gerne vil have fingrene i det produktet. Dette kunne være at plakaten er super populær og noget man skal eje for at være en del af en trend. Når man vælger at købe ud fra Bandwagon-motivet, så køber man det samme som mange andre.

Snob

Hvis plakaten er sjælden og unik og man anskaffer sig plakaten på den baggrund handler man ud fra Snob-motivet. Snob-motivet er altså det diametralt modsatte af Bandwagon-motivet. Når man vælger at købe ud fra Snob-motivet, så ønsker man at skille sig ud og eje noget specielt.

Veblen

Veblen motiver er det man kan kalde blærerøvsmotivet. Hvis man eksempelvis køber en plakat fordi det er dyrere end de plakater hans venner eller naboerne har, så er der tale om en handel ud fra Veblen-motivet. Når man vælger at købe ud fra Veblen-motivet, så ønsker man at udstråle en vis form for status, så venner, naboer eller andre måske kommer til at se op til en.

Thrifty 

Hvis plakaten er på tilbud og man derfor får rigtig meget for pengene, handler man ud fra Thrifty-motivet. Thrifty-motivet er baseret på at gøre en god handel, og er ikke bange for at fortælle sin omgangskreds, hvor dygtig en forhandler man er.

Når du har fastslået dine kunders købsmotiv, vil det være meget lettere at lægge en plan for præcist hvordan du skal online marketing i din salgsstrategi. Hvordan du griber det an kan du læse meget mere om her.

 

No Comments

Post A Comment